Παρουσίαση του βιβλίου "ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΑΝΑΚΑΣΙΑΣ ΒΟΛΟΥ - Τιμή και μνημοσύνη στους Θανάση Κωσταβάρα, Δημήτρη Λέτσιο, Μένιο Μουρτζόπουλο"

gΤην Πέμπτη 13 Ιουνίου, στις 8 μ.μ, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημοτικού Σχολείου Ιωλκού (Ανακασιά), το Κέντρο Πολιτισμού και Κοινωνικής Παρέμβασης "ΙΩΛΚΟΣ" διοργάνωσε εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου «Πρόσωπα της Ανακασιάς Βόλου - Τιμή και μνημοσύνη στους Θανάση Κωσταβάρα, Δημήτρη Λέτσιο, Μένιο Μουρτζόπουλο».

Το βιβλίο κυκλοφόρησε πρόσφατα, είναι έκδοση του Κέντρου Πολιτισμού και Κοινωνικής Παρέμβασης «ΙΩΛΚΟΣ», με πρόλογο της Αδαμαντίας Μουτσινά. Αναφέρεται σε τρία διακεκριμένα πρόσωπα που γεννήθηκαν ή έζησαν στον Άνω Βόλο (Ανακασιά) και ασχολήθηκαν με τα Γράμματα και τις Τέχνες. Πρόκειται για τους Θανάση Κωσταβάρα (1927-2007), Δημήτρη Λέτσιο (1910-2008) και Μένιο Μουρτζόπουλο (1922-2005). Τον ποιητή Θανάση Κωσταβάρα παρουσιάζει η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Μαρίτα Παπαρούση, αναλύοντας το έργο και ορίζοντας το στίγμα του. Για τον Δημήτρη Λέτσιο γράφει η Νατάσα Καρακατσάνη, συγγραφέας και φωτογράφος, δίνοντας μια σφαιρική εικόνα της προσωπικότητας και του φωτογραφικού του έργου. Για τον Μένιο Μουρτζόπουλο γράφει ο Ομότιμος Kαθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Β. Δ. Αναγνωστόπουλος, και για πρώτη φορά δημοσιεύεται η βιογραφία και η εργογραφία του (δημοσιευμένα ή αδημοσίευτα, ποιήματα, πεζά κ.ά ).

Οι μελέτες περιλαμβάνουν βιογραφικά, εργογραφικά, μαρτυρίες, χειρόγραφα, απόψεις και κριτικές αποτιμήσεις άλλων ομοτέχνων και ανθρώπων των γραμμάτων και της τέχνης. Το βιβλίο δεν αποδίδει μόνο τιμή στον Θανάση Κωσταβάρα, τον Δημήτρη Λέτσιο και τον Μένιο Μουρτζόπουλο, αλλά παρέχει και την ευκαιρία σε όλους - ιδιαίτερα στους νέους ανθρώπους - να γνωρίσουν  τρία επίλεκτα πρόσωπα της τοπικής ιστορίας, μέσα από το έργο που μας άφησαν ως παρακαταθήκη. Στόχος του Κέντρου Πολιτισμού και Κοινωνικής Παρέμβασης "ΙΩΛΚΟΣ" είναι να συνεχιστεί αυτή η πρωτοβουλία, ώστε να εκδοθούν στο μέλλον παρόμοια μελετήματα και για άλλα πρόσωπα που συνδέονται με την τοπική ιστορία και τον πολιτισμό.

Την παρουσίαση του βιβλίου προλόγισε η Πρόεδρος του Κέντρου Πολιτισμού και Κοινωνικής Παρέμβασης "ΙΩΛΚΟΣ" και μίλησαν γι’ αυτό οι τρεις συγγραφείς. Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος Ροσσάνα Πώποτα. Η εκδήλωση έκλεισε με σύντομο μουσικό πρόγραμμα από τον Ηλία Χατζόγλου και την Έρρικα Πατρικίου.

Του έρωτα και του θανάτου

Την Τρίτη 23 Απριλίου 2013 στις 9:00 το βράδυ στον Πολυχώρο Τέχνης του Ωδείου Φουντούλη, το OramaPhotos παρουσίασε φωτογραφική δουλειά του Γιάννη Γερόπουλου με τίτλο "Του έρωτα και του θανάτου".

Ο φωτογράφος, περιδιαβαίνοντας την ανοιξιάτικη ύπαιθρο και τα χωριά, ανακαλύπτει σημάδια της πολιτιστικής παράδοσης και απομεινάρια της αρχαίας διονυσιακής λατρείας, υπό τους ήχους του νταουλιού και του ζουρνά, μέσα σε αποκριάτικους κυκλικούς χορούς και χορευτές παραδομένους στην έκσταση του κρασιού, του έρωτα και του θανάτου.

 

 

 

Φωτογραφία - Η όγδοη τέχνη ως μέσο καλλιτεχνική έκφρασης

Την Πέμπτη, 18 Απριλίου 2013, ο Γιάννης Στρατουδάκης μίλησε στους μαθητές και τις μαθήτριες της φωτογραφικής ομάδας του 6ου Γυμνασίου Χαλκίδας για την Καλλιτεχνική Φωτογραφία και τις διαφορές μεταξύ αυτής και της Εφαρμοσμένης Φωτογραφίας. 

Το δίωρο σεμινάριο είχε τίτλο "Φωτογραφία - Η όγδοη τέχνη ως μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης" και πραγματοποιήθηκε στον Πολυχώρο Τέχνης του Ωδείου Φουντούλη.

Εισαγωγή στην Ιστορία της Φωτογραφίας

Την Πέμπτη 11 Απριλίου 2013, η Νατάσα Καρακατσάνη μίλησε στη φωτογραφική ομάδα του 8ου Γυμνασίου Βόλου για τη Φωτογραφία, επιχειρώντας μια ιστορική αναδρομή μέσα από δουλειές φωτογράφων που διαμόρφωσαν και  προώθησαν την "όγδοη τέχνη".

Εμείς και η πόλη του Βόλου

Στις 27 Μαρτίου 2013, η Νατάσα Καρακατσάνη, προσκεκλημένη της Αν. Καθηγήτριας, Ειρήνης Νάκου, στο πλαίσιο τoυ Σεμιναρίου Τεχνών του 6ου εξαμήνου «Εμείς και η πόλη του Βόλου», μίλησε στους φοιτητές και τις φοιτήτριες του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για το ρόλο της φωτογραφίας στην αφήγηση ιστοριών και παρουσίασε τρόπους προσέγγισης του αστικού τοπίου, αλλά και της σχέσης του ανθρώπου με αυτό, μέσα από φωτογραφίες γνωστών δημιουργών.

Σκοπός του Σεμιναρίου είναι η σύνθεση της φυσιογνωμίας της πόλης μέσα από προσωπικές αντιλήψεις και βιώματα των ανθρώπων που κατοικούν σε αυτή. Αυτό θα επιτευχθεί με:

  • Συλλογή ατομικών αντιλήψεων
  • Συλλογή προσωπικών αντιλήψεων/βιωμάτων
  • Δημιουργία ενός ηλεκτρονικού μουσείου της πόλης του Bόλου με σχετικά μικρά κείμενα και φωτογραφίες των φοιτητών/φοιτητριών.

Σώμα -Μνήμη-Πόλη

jΤην Τετάρτη, 7 Νοεμβρίου 2012, στις 7 μ.μ., στο Θόλο και στο Αμφιθέατρο «Γιάννης Κορδάτος» του παραλιακού συγκροτήματος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στο Βόλο, πραγματοποιήθηκε, από το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, η Ημερίδα με τίτλο «Σώμα-Μνήμη-Πόλη».

Η Ημερίδα συμπεριλάμβανε παραστασιακό δρώμενο, ανάπτυξη του σκεπτικού, της διαδικασίας και των συμπερασμάτων του ερευνητικού-εκπαιδευτικού προγράμματος «Χορός και Εκπαίδευση», προβολή σχετικού ντοκιμαντέρ των Γιάννη Στρατουδάκη και Νατάσας Καρακατσάνη και συζήτηση με τους συντελεστές του έργου και το κοινό.

Το ερευνητικό έργο «Χορός και Εκπαίδευση», υλοποιήθηκε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, στο Βόλο, από τον Οκτώβρη του 2011 έως τον Σεπτέμβρη του 2012 και βασίζεται στη συστηματική μελέτη και κατανόηση της κίνησης και του χορού, ως ένα ουσιαστικό μέσον έκφρασης, αισθητικής καλλιέργειας και εκπαίδευσης. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μέσα από ένα βιωματικό και συγχρόνως θεωρητικό πρόγραμμα, σύλληψη της Λέκτορος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και επιστημονικής υπευθύνου του έργου, Μαρίας Τσουβαλά, με τη συμμετοχή 25 φοιτητριών του Τμήματος και την καλλιτεχνική συμβολή της Νατάσας Καρακατσάνη και του Γιάννη Στρατουδάκη.

Η ερευνητική διαδικασία είχε ως στόχο να ανακαλύψουν οι φοιτήτριες με τι τρόπο μπορεί να επηρεάσει η συμβολική έννοια «χώρος» την κινητική και εκφραστική τους ικανότητα και να ευαισθητοποιηθούν σε σχέση με τον ιστορικό και κοινωνικο-πολιτισμικό ρόλο, που διαδραματίζει ο χώρος στην τέχνη, στη ζωή και στη μάθηση. Εκτός από την θεωρητική και πρακτική προετοιμασία στην Αίθουσα Χορού του Πανεπιστημίου, πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις και βιωματικές δράσεις σε διάφορα σημεία της πόλης του Βόλου, τα οποία επιλέχθηκαν μέσα από την ιστορική, κοινωνική, πολιτισμική και αρχιτεκτονική τους σημασία. (Αθανασάκειο Αρχαιολογικό Μουσείο,  Μουσείο Πλινθοκεραμοποιίας Τσαλαπάτα, Εργοστάσιο Βαμβακουργίας Βόλου, Καπνοβιομηχανία Ματσάγγου, Κίτρινη Αποθήκη, παλιό Νεκροταφείο Βόλου, οικισμός Ρομά στην Νεάπολη κ.ά.). Τα σημεία αυτά οριοθέτησαν μια διαδρομή, όπου οι φοιτήτριες εμπνεύστηκαν από ιστορικές μνήμες και αισθητηριακές εμπειρίες για να δημιουργήσουν ατομικές και ομαδικές δράσεις με μοναδικό μέσον την κίνηση του σώματος.

For ever

gΗ Φωτογραφία πραγματοποίησε μια από τις αρχαιότερες επιθυμίες του ανθρώπου. Να διαιωνίσει τη μορφή του όσο ρεαλιστικότερα γινόταν. Μέσω αυτής, η εικόνα του θα έμενε αναλλοίωτη, ικανή να ανατροφοδοτεί τις αναμνήσεις των οικείων του και να προκαλεί τη φαντασία των ξένων. Πέρα από αυτό όμως, η Φωτογραφία κατάφερε κάτι μοναδικό σε σχέση με τις υπόλοιπες παραστατικές τέχνες. Να αιχμαλωτίζει και να μεταφέρει μια αληθινή στιγμή της ζωής του εικονιζόμενου για πάντα.

Την Τρίτη, 2 Απριλίου, στις 9 το βράδυ, στον Πολυχώρο Τέχνης του Ωδείου Φουντούλη (Αντωνοπούλου 17, 1ος όροφος), το OramaPhotos παρουσίασε την πρόσφατη φωτογραφική δουλειά της Νατάσας Καρακατσάνη, με τίτλο For ever. Πρόκειται για το πρώτο κομμάτι μιας ευρύτερης μελέτης, που ασχολείται με τη Φωτογραφία, τον άνθρωπο, τη μεταξύ τους σχέση και τη σύνδεση της σχέσης αυτής με την έννοια της αθανασίας, προβληματισμοί τους οποίους η φωτογράφος συζήτησε με τους παρευρισκόμενους.

Η ψυχολογία του φωτογράφου

Φωτογραφία: Νατάσα ΚαρακατσάνηΟμιλία του Γιάννη Στρατουδάκη

Όταν ο Ψυχολόγος Stanley Milgram ξεκινούσε την έρευνά του για να βρει απαντήσεις στο γιατί οι άνθρωποι νιώθουν έντονη την επιθυμία να διαιωνίσουν τη μορφή τους, στην ουσία πυροδοτούσε μια σειρά συλλογισμών και σκέψεων πάνω σε κάτι τόσο ιδιαίτερο όπως η αμφίδρομη σχέση μεταξύ  φωτογράφου και φωτογραφιζόμενου.

Γιατί ο φωτογράφος θεωρεί πως μπορεί να φωτογραφίζει ανθρώπους χωρίς την άδειά τους; Γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων απορρίπτουν σε μεγάλο ποσοστό φωτογραφίες του εαυτού τους ενώ δεν κάνουν το ίδιο με την εικόνα τους στον καθρέφτη; Πού οφείλεται το ότι κάποιοι άνθρωποι είναι φωτογενείς και κάποιοι όχι; Γιατί τα οικογενειακά άλμπουμ διηγούνται μόνο χαρούμενες ιστορίες; Ποια η διαφορά του ανθρωποφορμαλισμού από τη φωτογραφική εξιδανίκευση του ανθρώπου;

Ο φωτογράφος Γιάννης Στρατουδάκης επιχειρεί μια προσέγγιση του φαινομένου, συζητώντας για δουλειές φωτογράφων που ασχολήθηκαν και ασχολούνται με τον άνθρωπο, όπως ο August Sander, η Diane Arbus κ.ά. Η συζήτηση καταλήγει στη δουλειά της Νατάσας Καρακατσάνη, με τίτλο «Στην αυλή της Χριστίνας».

  • Σάββατο, 26 Μαΐου 2012, ΛΕΦΚΙ Χανίων, Νεώριο Μόρο (Ιστιοπλοϊκός Όμιλος), Ενετικό Λιμάνι Χανίων
  • Σάββατο, 26 Ιανουαρίου 2013, Φωτογραφική ομάδα Βέροιας «Αντίθεσις», Αντωνιάδειος Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
  • Τετάρτη, 27 Μαρτίου 2013, Φωτογραφική Λέσχη Βόλου, Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Ιωνίας

Περιπλανήσεις στην κλίμακα του γκρι

γΤη Δευτέρα, 14 Ιανουαρίου 2013, στις 8:30 μ.μ., στον Πολυχώρο Τέχνης του Ωδείου Φουντούλη (Αντωνοπούλου 17, 1ος όροφος), to OramaPhotos παρουσίασε φωτογραφική δουλειά του Κώστα Παπαϊωάννου, με τίτλο «Περιπλανήσεις στην κλίμακα του γκρι», η οποία απαρτίζεται από φωτογραφίες τραβηγμένες την περίοδο 2011-2012, στο πλαίσιο ενός project, που αφορά τα χωριά του νομού Φλώρινας.

Πρόκειται για ένα οδοιπορικό, που επιχειρεί να παρουσιάσει τις ιδιαιτερότητες του τόπου και τη ζωή των κατοίκων του. «Μια αναπαράσταση, που μας υπενθυμίζει το πώς είναι η ζωή εδώ».

 

 

Photostories - Από τη σύλληψη στη δημιουργία μιας φωτοϊστορίας

Photostories: Ιστορίες σε γλώσσα φωτογραφική

Τη Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2012 στις 8:30 μ.μ., στον Πολυχώρο Τέχνης του Ωδείου Φουντούλη (Αντωνοπούλου 17, 1ος όροφος), το OramaPhotos παρουσίασε τις φωτογραφικές εργασίες των συμμετεχόντων στο Workshop του Γιάννη Στρατουδάκη με τίτλο: "Photostories - Από τη σύλληψη στη δημιουργία μιας φωτο-ιστορίας". Το Workshop πραγματοποιήθηκε στο Βόλο από τις 7 έως και τις 10 Δεκεμβρίου και κατά τη διάρκειά του δημιουργήθηκαν από τους φωτογράφους που συμμετείχαν έξι φωτο-ιστορίες, μέσα από τις οποίες αναδεικνύεται η αφηγηματική δύναμη της Φωτογραφίας ως αυτόνομη γλώσσα.

«Captain John & Νηρηίδες», Αλεξίου Απόστολος, μέλος της Φ.Λ.Β.
«Χειμώνιασε», Γερόπουλος Γιάννης, μέλος της Φ.Λ.Β.
«In love», Δημουλή Μάρω, μέλος της Φ.Λ.Β.
«Christmas Story», Διχτά Μελίνα, μέλος της Φ.Λ.Β.
«Contrast», Κωστής Γιώργος
«Inside-οut», Πανταζάρας Νίκος

yol

γ...όπου οδηγεί ο δρόμος

Την Τρίτη, 4 Δεκεμβρίου 2012, στις 9:30 μ.μ., στον Πολυχώρο Τέχνης του Ωδείου Φουντούλη (Αντωνοπούλου 17, 1ος όροφος), το OramaPhotos παρουσίασε φωτογραφική δουλειά του Γιάννη Γερόπουλου, με τίτλο «yol».

Yol σημαίνει δρόμος. Εκείνος που οδηγεί ανατολικά, στο εσωτερικό της Τουρκίας. Εκείνος που μέσα από κάμπους βουνά, ποτάμια και θάλασσες, ορίζει μια διαδρομή παράλληλη με τις ζωές των ανθρώπων και γίνεται μάρτυρας ενός χωροχρόνου που υπαινίσσεται το παρελθόν, τη μνήμη, τις πολιτιστικές συγγένειες. Εκείνος που καταλήγει στην κοινή μοίρα των λαών που τον διέσχισαν στο πέρασμα των αιώνων.